Am revenit. Este miercuri, ultima mea zi din vizita mea in Rusia si sunt cu adevarat pregatita sa vin acasa acum! Abia cand stai plecat multa vreme din tara de origine si ajungi din intamplare intr-una foarte similara, iti dai seama care sunt lucrurile care iti definesc tara si ce iubesti la locurile natale.
Iubesc iubirea de modern a romanilor: pasiunea pentru vechi si traditie a vest-europenilor este sarmanta, dar atat de obositoare uneori! Pare ca insisi creatorii modernismului si promotorii trendurilor sunt cei care le reneaga cel mai tare! Au niste varfuri de lance, oameni care creaza moda (si nu ma refer aproape deloc la vestimentatie acum, ci la stiluri de viata) si care sunt vazuti ca reprezentativi pentru o tara in afara grantilor ei, dar nu sunt deloc asa. E la fel ca in cazul Romaniei, care este cunoscuta pentru exemplarele cu comportamente negative. Spre deosebire de noi, vesticii au foarte mare grija de imaginea tarilor lor, pentru ca stiu ca acolo este sursa bunastarii. Avem nevoie urgenta de un PR de tara, am auzit mii de discutii pe tema asta si am vazut niste initiative foarte bune si impresionant de influente (v-aduceti aminte de campania “Discover Romania” facuta de Ogilvy cu spoturile alea bazate pe natura? Impresionant si cu extrem de multa priza la public!).
Dar sa revenim in Rusia: apropo de asta, un lucru foarte diferit aici este ca ei nici nu cauta branding de taraJ. Desigur, sunt oamenii din InBev si alte corporatii globale care vor sa se alinieze la standarde internationale si sa isi demonstreze capacitatile pe plan global, dar tara in sine si masa societatii nu este deloc avida sa fie recunoscuta in Europa sau lume. In parte, mentalitatea se datoreaza faptului ca se considera (si pe buna dreptate, cred eu) mai mari ca oricare dintre continente si nu considera ca au nevoie de “aprobarea” sau ajutorul nimanui. In cealalta parte, strict conectata cu primul argument, desprinderea de comunism nu s-a facut deloc complet sau hotarat, nu a fost abrupta ci mai mult o tranzitie lina, deci lumea nu distinge capitalismul aici intr-o forma conturata. Asta duce, bineinteles, la a blama sistemele preluate din vest pentru toate problemele sociale curente (care, bineinteles, sunt aici dintotdeauna, lumea e la fel de saraca si lipsita de posibilitati ca inainte), doar ca e mult mai simplu sa gasesti un tap ispasitor, cu atat mai bine daca el este strain de cultura ta.
Sunt extrem de fericita pentru ca de ieri ninge in continuu, este fooooarte frumos si am primit aceasta superba imagine mai devreme decat mai asteptam, dar s-ar putea ca fericirea sa mi se taie brusc daca o sa anunte cine stie ce intarzieri monstruoase sau chiar anulari de zboruri din cauza conditiilor meteo. Pana atunci insa, ma uit visatoare pe fereastra si fredonez colinde in gand.
Deja am cateva idei pentru New Year’s Resolutions, o sa fie al treilea an in care o sa imi pun asa ceva si consider ca este un obicei extrem de sanatos. In plus, imi imbunatatesc metoda de la an la an si aceste rezolutii devin din ce in ce mai SMART si mai focusate (se pare ca ma maturizez...). Pana acum, am avut 2 ani de succes din acest punct de vedere (se poate sa fie si datorita neclaritatii rezolutiilor din anii trecuti si a metodelor subiective de masurare). Am vrut sa cred ca acest an sa fie unul foarte bun profesional, am facut tot posibilul sa se intample asa si vreau sa cred ca asa a fost, desi sunt convinsa ca pot fi persoane care ar considera diferit. Dar sunt ale mele si trebuie sa imi placa mie !
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
a trecut si craciunul si pastele si tot nimic...update pls!!!!!!!!!
ReplyDeletesi un cantecel: words, don't come easyyyyy dar poate literele din tastatura, cu un mic efort apar iar pe blogul tau:)
Imi place ce ai scris despre rusi si despre brandingul de tara.
ReplyDeleteIdeea este ca nu poti face un branding de tara foarte bun apeland la publicitate cum a facut Ogilvy.
PR-ul, asa cum ai spus si tu, are nevoie de campanii extrem de bine elaborate de PR.
Insa pana sa existe un plan de PR, e nevoie de un plan de dezvoltare (guvernamental) al Romaniei pe cel putin 20 de ani.
Asa cum te-ai fi asteptat, asta nu exista. Totusi exista o solutie: brand de regiune. Daca o regiune a tarii (de exemplu Doljul-Craiova) isi face un branding puternic in afara (impropriu spus, mai degraba intr-o anumita tara cu care avem interese), brandingul de regiune trage dupa el, brandingul de tara.
E simplu, dar cine sa faca?